Warunki i sposoby oceniania
w Szkole Podstawowej nr 1 w Piasecznie.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, z późniejszymi zmianami.
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt. 4 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 25-72, z późn.) zarządza się co następuje:
§ 1.
1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowania ucznia.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych polega na rozpatrywaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
4. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie uczniów o poziomie osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju;
3) motywowaniu ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
5.Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalenie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;
4) przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych zgodnie z § 6 ust 1 -13 WSO;
5) ustalenie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa §5 ust.1 -10 WSO
6) ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
6. Oceniane będą indywidualne możliwości ucznia w następujących sytuacjach dydaktycznych:
1) umiejętności i wiadomości nabyte w procesie nauczania i uczenia się,
2) systematyczność pracy ucznia,
3) samodzielne prace ucznia, prace pisemne, sprawdziany,
4) zaangażowanie i kreatywność ucznia,
5) umiejętność pracy w grupie,
6) umiejętność prezentowania wiedzy
7. Warunki i sposób przekazywania rodzicom ( prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce ustalone są w PSO.
§ 2.
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywano rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych - § 2 ust. 13 WSO
1) kontakt bezpośredni
a) zebrania klasowe i ogólnoszkolne „ dni otwarte” wg podanego harmonogramu
b) rozmowy indywidualne
2) kontakt pośredni:
a) rozmowa telefoniczna,
b) korespondencje listowne,
c) zapisy w zeszycie przedmiotowym
d) zapisy w dzienniczku uczniowskim, zeszycie korespondencji z rodzicami.
8. Sprawdzian, klasówkę, dłuższą pracę pisemną nauczyciel zapowiada co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, podaje partię materiału, wpisuje termin w dzienniku lekcyjnym, oraz zachowuje następujące zasady:
1) Poprawione prace oddaje uczniom w ciągu dwóch tygodni
2) W jednym dniu może być tylko jedna klasówka
3) W tygodniu mogą być tylko trzy prace klasowe, chyba że klasa wyrazi zgodę na więcej
4) Klasówki przechowuje nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne do końca roku szklonego ( 31 sierpnia).
9.Kartkówki obejmują zakres materiału z 3 ostatnich lekcji nie wymagają wcześniejszych zapowiedzi i są traktowane jako pisemne odpowiedzi uczniów.
10.Każdy uczeń może poprawić na wyższą roczną ocenę z zajęć edukacyjnych danego przedmiotu. Uczeń pisze klasówkę obejmującą zakres materiału z całego roku . Termin sprawdzianu oraz pytania ustala nauczyciel danego przedmiotu.
11.Nauczyciel obowiązany jest, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej a także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom.
12.Nauczyciel dostosowuje( opracowuje w porozumieniu z psychologiem szkolnym) wymagania uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub posiadającemu orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie tego orzeczenia.
13.O obniżeniu wymagań wychowawca informuje zespół klasowy.
14.Z zestawem wymagań i kryteriami ocen zapoznaje ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów) w rozmowie indywidualnej nauczyciel, wychowawca lub pedagog szkolny.
§ 3.
1. W klasach IV-VI oceny śródroczne i roczne ustala się w stopniach według skali:
1) celujący (cel-6)
2) bardzo dobry ( bdb-5)
3) dobry (db-4)
4) dostateczny (dst-3)
5) dopuszczający ( dop-2)
6) niedostateczny ( ndst-1)
2. Oceny roczne wyrażane są zawsze pełnym brzmieniem.
3.W ocenianiu bieżącym możliwe jest stawianie po stopniu znaku „+” lub „-” , z wyłączeniem „+”przy ocenie celującej i „-” przy niedostatecznej.
4. Stosuje się następujące kolory do zapisywania stopni w dzienniku lekcyjnym:
1) czerwony – oceny z klasówek, sprawdzianów
2) zielony - z kartkówek
3) czarny, niebieski – inne oceny
5. Możliwe jest stosowanie w dzienniku lekcyjnym następujących skrótów:
1) nb.- nieobecność
2) np.- nieprzygotowanie lub data nieprzygotowania
3) bz. - brak zeszytu
4) z – zawody sportowe
6. W ocenianiu bieżącym możliwe jest ocenianie systemem punktowym. Przy przeliczeniu punktów na ocenę obowiązuje skala:
1) 100% - 91%-bdb
2) 90%- 71% - db
3) 70% - 50% - dst
4) 49% - 30% - dop.
5) 29% - 0% - ndst.
Na ocenę celującą uczeń musi rozwiązać zadanie dodatkowe.
7. Ustala się następujące kryteria ocen w klasach IV-VI
1) Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedze i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczanie przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami wskazując oryginalne i twórcze rozwiązania
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, w zawodach sportowych i innych kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim albo krajowym lub posiada porównywalne osiągnięcia
2) Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres materiału przewidziany programem nauczania przedmiotu w danej klasie
b) samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne zawarte w programie nauczania, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami
c) nowe problemy i zadania rozwiązuje wykorzystując zdobyta wiedze i umiejętności
3) Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie,
b) samodzielnie wykonuje i rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne
c) poprawnie stosuje wiadomości
4) Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań w zawartych w podstawie programowej
b) rozwiązuje ( wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności.
5) Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z tego przedmiotu w ciągu dalszej nauki
b) rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne o niewielkim stopniu trudności
6) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych przedmiotu nauczania w danej klasie
b) uczeń nie jest w stanie rozwiązywać (wykonywać) zadań o niskim stopniu trudności
§ 4.
1. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć
2. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny wpisuje się „zwolniony albo zwolniona”
§ 5.
§ 6.
Egzamin klasyfikacyjny
2a. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora.
1) imiona i nazwiska nauczycieli (skład komisji)
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego
3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§7.
Zastrzeżenia rodziców
1. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą zgłosić w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
2. Zastrzeżenia muszą być zgłoszone na piśmie i zawierać uzasadnienie złamania procedury ustalania oceny.
3. Dyrektor szkoły rozpatruje zastrzeżenia w ciągu 2 dni, podejmuje stosowną decyzję, o której informuje na piśmie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów).
4. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która: przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
5. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), ale nie później niż 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
6. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.
7. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
8. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji
2) termin sprawdzianu
3) zadania (pytania) sprawdzające
4) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
9. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora.
11. Przepisy ust. 1- 9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin składania zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 8.
1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocje do klasy programowo wyższej:
1) na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I-II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
2) począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 9 pkt. 9 oraz § 10 pkt.12 WSO .
3) począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
4) Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą ocenę roczną (semestralną) oraz klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą ocenę klasyfikacyjną.
5) Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w §8ust.1b WSO nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
6) W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
2.Uczeń kończy szkołę podstawową:
1) Jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązujących zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych z uwzględnieniem § 28 ust. 7, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § 15 ust. 8 i 9 roz. MEN z 30 kwietnia 2007r.
2) Jeżeli uczeń przystąpił do sprawdzianu przewidzianego w klasie VI.
3) Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnia ocen co najmniej 4. 75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
§ 9.
Egzamin poprawkowy
1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej ( semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informatycznej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji,
2) termin egzaminu poprawkowego,
3) pytania egzaminacyjne,
4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 9.
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
10. Rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych w razie:
1) długotrwałej choroby dziecka,
2) wypadku losowego w rodzinie,
3) orzeczenia lekarskiego o przyczynie niepowodzeń w szkole spowodowanych ukrytą chorobą lub deficytem.
Powyższe przyczyny muszą być udokumentowane.
§ 10.
Ocena z zachowania
1. Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
2. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii uczniów i wszystkich nauczycieli uczących w danej klasie (w formie pisemnej).
4. Śródroczna i roczna ocena z zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
3) dbałość o honor i tradycje szkoły,
4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
6) godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
7) okazywanie szacunku innym osobom.
5. Począwszy od klasy IV śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali:
1) wzorowe
2) bardzo dobre
3) dobre
4) poprawne
5) nieodpowiednie
6) naganne
6. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
7. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły. Z zastrzeżeniem ust. 11 i 12.
8. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
9. O przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie zachowania wychowawca informuje ucznia na zasadach określonych w PSO. O przewidywanej ocenie nieodpowiedniej lub nagannej wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) na miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną w sposób zwyczajowo przyjęty na zebraniu z rodzicami lub wpisując informacje do dzienniczka ucznia.
10. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz na promocje lub ukończenie szkoły, jednocześnie śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
11. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończenie szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
12. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
13. Sposoby gromadzenia informacji o uczniu:
1) obserwacja na różnych płaszczyznach życia szkolnego dokonywana przez wszystkich pracowników szkoły i uczniów,
2) adnotacje o pozytywnym lub negatywnym zachowaniu ucznia w dzienniku lekcyjnym, zeszycie klasowym prowadzonym przez wychowawcę, wstawianie punktów dodatnich lub ujemnych
3) uwagi dotyczące zachowań ucznia mogą zgłaszać do wychowawcy wszyscy pracownicy szkoły,
4) systematyczne przyznawanie dodatnich lub ujemnych punktów przez nauczycieli i wychowawców.
14. Sposoby sprawdzania postępów w zachowaniu ucznia:
1) systematyczna analiza dokumentacji na lekcji wychowawczej ( raz w miesiącu analiza frekwencji , zapisanie uwag w dzienniku lekcyjnym oraz w zeszycie klasowym,
2) konsultacje w zespołach klasowych,
3) indywidualne rozmowy wychowawcy z nauczycielami uczącymi w danej klasie.
15. Uczeń i jego rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć edukacyjno- wychowawczych.
16. Zastrzeżenia muszą być zgłoszone na piśmie i zawierać uzasadnienie złamania procedury.
17. Dyrektor rozpatruje zastrzeżenia w ciągu 2 dni od daty wpłynięcia, podejmuje stosowną decyzję, o której informuje na piśmie ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
18. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
19. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor albo nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
2) wychowawca klasy,
3) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
4) psycholog,
5) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
6) rzecznik praw ucznia,
7) przedstawiciel rady rodziców.
20. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
21. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji,
2) termin posiedzenia komisji,
3) wynik głosowania,
4) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
22. Uczeń za pośrednictwem rodziców ( prawnych opiekunów ) może wystąpić do dyrektora szkoły z wnioskiem o uzyskanie rocznej oceny zachowania wyższej niż przewidywana, w sytuacji gdy nauczyciel nie naruszył przepisów prawa dotyczących trybu ustalania oceny zachowania, w terminie 3 dni od poinformowania ucznia i jego rodziców o treści proponowanej oceny zachowania.
23. Wniosek powinien zawierać nazwisko i imię ucznia, klasę, kwestionowaną ocenę oraz uzasadnienie, w którym uczeń wykazuje, że spełnia warunki na ocenę o którą się ubiega.
24. Jeśli dyrektor szkoły uzna, że uczeń spełnia warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana przekazuje sprawę do rozpatrzenia na klasyfikacyjnej radzie pedagogicznej, na której na podstawie wniosku ucznia, opinii wychowawcy, wszystkich nauczycieli uczących ucznia, psychologa, pedagoga i innych nauczycieli, którzy znają ucznia podejmowana jest większością głosów decyzja, co do zmiany oceny zachowania lub jej podtrzymania.
§ 11.
Zasady przyznawania punktowej oceny z zachowania obowiązujące w Szkole Podstawowej Nr 1 w Piasecznie
1. Uczeń z dniem rozpoczęcia roku szkolnego oraz nowego semestru otrzymuje po 120 pkt. ( kredyt zaufania ) odpowiadających ocenie dobrej z zachowania i od tej chwili jego zachowanie podlega ocenie punktowej.
Punkty, które uzyska uczeń, są przeliczane na koniec każdego semestru zgodnie z następującą skalą:
1) Wzorowa powyżej 200 pkt
2) Bardzo dobra 160-200 pkt
3) Dobra 100-159 pkt
4) Poprawna 51 – 99 pkt
5) Nieodpowiednia 10 – 50 pkt
6) Naganna poniżej 10 pkt
2. Uczeń może otrzymać punkty dodatnie za:
Reprezentowanie klasy, szkoły w konkursach i zawodach sportowych: |
|
||
|
|
Zajęcie miejsc I-III Wyróżnienie indywidualne i grupowe |
|
|
Ind. |
drużynowe |
|
- na terenie szkoły - miasta - województwa - kraju |
10 pkt. 20 pkt. 30 pkt. 40 pkt. |
10 pkt. 10 pkt. 15 pkt. 20 pkt. |
Zachowanie ucznia |
Liczba punktów |
Kulturalne zachowanie w różnych sytuacjach (m.in. wycieczki, wyjścia) |
5 |
Przestrzeganie zasad BHP |
5 |
Inne pozytywne zachowania |
5-10 |
Aktywne sprawowanie funkcji w szkole |
5 |
Wykonywanie gazetek, pomocy dydaktycznych, wzbogacanie w elementy dekoracyjne |
5 |
Pomoc w organizacji imprez klasowych, konkursów klasowych |
5 |
Wywiązywanie się z klasowych obowiązków |
5 |
Prezentowanie szkoły na zewnątrz |
5 |
Pomoc w organizowaniu imprez szkolnych |
5 |
Udokumentowana pomoc kolegom (m. in. w nauce) |
5 |
Średnia ocen równa i powyżej 4,0 |
10 |
Średnia ocen równa i powyżej 5,0 |
20 |
Aktywny udział w kołach zainteresowań i zajęciach pozalekcyjnych |
5-10 |
Samodzielne przygotowywanie się do konkursów |
5 |
Udział w akcjach charytatywnych |
5-10 |
Udział w akcjach organizowanych przez samorząd szkolny |
5-10 |
3. Uczeń będzie otrzymywał punkty ujemne za:
|
|
Zachowanie ucznia |
Liczba punktów |
Ubiór strój wygląd( malowanie paznokci, farbowanie włosów, brak obuwia na zmianę, niestosowna biżuteria, ) |
10 |
Konflikt z prawem np. wyłudzanie pieniędzy, kradzież, zastraszanie |
20 |
Stosowanie niedozwolonych używek |
20 |
Fałszowanie dokumentów i podpisów |
20 |
Niszczenie dokumentów |
20 |
Spóźnianie na lekcje, pojedyncze nieusprawiedliwione nieobecności |
1 pkt każda |
Opuszczanie szkoły podczas przerw, lekcji, wagary, wychodzenie poza teren szkoły |
10 |
Spisywanie pracy domowej lub jej udostępnianie |
5 |
Brak dzienniczka, przyborów potrzebnych na lekcji |
5 |
Przeszkadzanie w prowadzeniu lekcji, niestosowanie się do poleceń nauczyciela |
10 |
Aroganckie zachowanie w stosunku do nauczycieli oraz innych pracowników szkoły |
10 |
Ubliżanie kolegom, używanie niecenzuralnych słów |
5 |
Zagrażanie bezpieczeństwu innych na przerwach |
10 |
Prowokowanie innych do złych zachowań |
5 |
Przepychanki, bójki, zaczepianie słowne lub fizyczne |
5-10 |
Niszczenie sprzętu umeblowania szkolnego, dewastacja |
5-10 |
Niszczenie rzeczy będących własnością innych |
10 |
Inne negatywne zachowania |
5-10 |
4. Uczeń na ocenę z zachowania pracuje cały semestr.
Dwukrotnie w ciągu roku szkolnego zachowanie ucznia oceniane jest przez:
1) wychowawcę klasy( 0-5 pkt),
2) uczących w danej klasie nauczycieli (0-5 pkt, średnia wartość liczbowa przyznanych punktów),
3) uczniów danej klasy ( 0-5pkt, średnia wartość liczbowa przyznanych punktów).
§ 12.
Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż w I semestrze oceny z zachowania
/przewidywane rocznej oceny z zachowania./
1.uczeń może ubiegać się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną z zachowania jeżeli
spełnia następujące warunki;
1) nie otrzymał nagany od dyrektora szkoły ( zapis w dzienniku);
2) nie otrzymał nagany wychowawcy klasy (zapis w dzienniku);
3) nie został karnie przeniesiony do klasy równoległej;
4) wszystkie nieobecności na lekcjach ma usprawiedliwione;
5) wszystkie spóźnienia na lekcje ma usprawiedliwione;
6) okazuje szacunek innym osobom;
7) jeżeli dopuszczał się łamania postanowień regulaminu szkolnego, ale po interwencji wychowawcy, pedagoga, psychologa, dyrektora lub rodziców nastąpiła poprawa jego zachowania wyrażająca się brakiem negatywnych uwag dotyczących jego osoby.
2. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłaszają wychowawcy zastrzeżenia do 2 dni
od momentu poinformowania go o ocenie.
3. Wychowawca do 2 dni od momentu zgłoszenia przez ucznia zastrzeżeń sprawdza czy
uczeń spełnia powyższe warunki.
4. Wychowawca ustala wyższą ocenę lub utrzymuje wcześniej proponowaną oraz informuje o
tym ucznia nie później niż 2 dni przed posiedzeniem rady pedagogicznej. Uczeń na ocenę z zachowania pracuje cały rok.
§13.
1. Przedmiotowe Sposoby Oceniania ( PSO) opracowują nauczyciele uczący tego samego lub zbliżonych przedmiotów.
2. PSO obejmuje:
1) wymagania edukacyjne na poszczególne oceny,
2) sposób oceniania zgodny ze szkolnym systemem oceniania,
3) wymagania i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć dydaktycznych
3. Nauczyciel zobowiązany jest opracować szczegółowe ( z uwzględnieniem specyfiki zajęć) wymagania edukacyjne dla prowadzonych przez siebie zajęć, uwzględniając skalę ocen przyjętych w szkole
4. W PSO ujęte są wszystkie inne nie ujęte w niniejszym dokumencie zasady oceniania.
§ 14.
Zasady oceniania w edukacji wczesnoszkolnej
w klasach I-III
1 Nauczyciele na początku roku szkolnego określają szczegółowe wymagania edukacyjne, o których informują uczniów i rodziców.
2 Ocena powinna być dostosowana do potrzeb i możliwości ucznia oraz uwzględniać jego uzdolnienia i wkład pracy.
3 Ocena powinna opisywać umiejętności i wiedzę dziecka oraz informować go, co już osiągnął, a nad czym musi jeszcze popracować.
4 Nauczyciele klas I-III rejestrują na bieżąco osiągnięcia edukacyjne uczniów przy pomocy umownie przyjętych symboli:
1) Ocena symboliczna: A, B, C, D, E.
a) Symbol A – POZIOM WYSOKI
Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych na określonym poziomie nauczania. Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
b) Symbol B – POZIOM ŚREDNI
Opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie relacji między elementami wiedzy. Poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne.
c) Symbol C - POZIOM ZADOWALAJĄCY
Opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy. Popełnia błędy, które po wskazaniu potrafi samodzielnie poprawić. Czyni postępy.
d) Symbol D – POZIOM NISKI
Posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami najczęściej z pomocą nauczyciela.
e) Symbol E – POZIOM NIEZADOWALAJĄCY
Nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej. Przy pomocy nauczyciela nie rozwiązuje nawet prostych zadań. Słabo rozumie polecenia. Ma wolne tempo pracy.
f) Prace pisemne są sprawdzane w następującej skali:
91%-100% A
71%-90% B
50%-70% C
30%-49% D
0%-29% E
g) Oznaczenia literowe poszczególnych poziomów są stosowane w bieżącym ocenianiu umiejętności i wiadomości w dzienniku, zeszytach uczniów,
kartach pracy oraz zeszytach ćwiczeń. W bieżącym ocenianiu możliwe jest stawianie
po symbolu literowym znaku ,,+” lub ,,-”.
2) Oznaczeń literowych przyporządkowanych poszczególnym poziomom umiejętności i wiadomości uczniów nie stosuje się w kartach oceny opisowej za pierwszy semestr nauki, ani na świadectwach szkolnych.
3) W bieżącej ocenie używa się także graficznego obrazu ocen w postaci pieczątek( jeden rodzaj symbolu ).
4) Praca dziecka podsumowywana jest krótkim komentarzem słownym lub pisemnym np.: „Brawo”, „Udało się” oraz dłuższym zdaniowym, w przypadku wystąpienia błędów i nieprawidłowości np.:”Musisz jeszcze popracować nad kształtem liter”.
5) Dziecko nieprzygotowane do lekcji otrzymuje do dziennika nieprzygotowanie a nieobecność na sprawdzianie zaznaczana jest znakiem „nb”.
5. Ocena zachowania uczniów w klasach I -III
1) Oceny zachowania uczniów w klasach I-III nauczyciel dokonuje według następujących kryteriów :
a) Współpraca w grupie
b) Przestrzeganie umów i zasad
c) Kultura osobista
d) Koncentracja uwagi
e) Aktywność
f) Samodzielność
g) Tempo pracy
2) Zachowanie uczniów jest oceniane z uwzględnieniem następujących określeń:
A – SZCZEGÓLNIE PRZYKŁADNE
B – PRZYKŁADNE
C – POPRAWNE
D – BUDZĄCE ZASTRZERZENIA
N – ODMOWA WYKONANIA POLECENIA
a) ZACHOWANIE SZCZEGÓLNIE PRZYKŁADNE prezentuje uczeń, który: odpowiedzialnie wywiązuje się z powierzonych zadań i obowiązków. Przestrzega zawartych umów. Aktywnie uczestniczy w zajęciach. Wykazuje inicjatywę i samodzielność. Zgodnie i twórczo współpracuje w zespole. Nie przeszkadza innym w zajęciach i zabawie. Dba o ład i porządek na ławce i w klasie. Jest kulturalny i koleżeński. Panuje nad swoimi emocjami. Radzi sobie z różnymi problemami życia codziennego, próbuje samodzielnie znaleźć rozwiązanie niektórych problemów. Potrafi dokonać oceny własnego zachowania i działania oraz ocenić zachowania innych.
b) ZACHOWANIE PRZYKŁADNE prezentuje uczeń który:
zachowuje się kulturalnie. Używa form grzecznościowych. Jest koleżeński i uczynny. Zna i stosuje zasady bezpiecznego zachowania się w czasie zabaw i zajęć. Przestrzega umów. Stara się, w miarę swoich możliwości wywiązywać z obowiązków. Jest zwykle przygotowany do zajęć. Ocenia własne zachowanie i potrafi je zmienić. Utrzymuje koleżeńskie kontakty z rówieśnikami. Potrafi współpracować w zespole.
c) ZACHOWANIE POPRAWNE prezentuje uczeń który:
Zna formy grzecznościowe, choć nie zawsze je stosuje. Stara się kulturalnie nawiązywać kontakty z rówieśnikami. Próbuje oceniać własne zachowanie. Miewa problemy z emocjami, ale stara się je opanować. Nie zawsze dotrzymuje obietnic, zobowiązań i umów. Potrafi przyznać się do błędu. Stara się przestrzegać zasad bezpiecznego zachowania się w czasie zajęć i zabaw. Potrafi pracować w zespole.
d) ZACHOWANIE BUDZĄCE ZASTRZEŻENIA prezentuje uczeń który:
Zna formy grzecznościowe i zasady kulturalnego zachowania, ale często je łamie. Rozumie czym jest koleżeństwo i poprawne kontakty z rówieśnikami, miewa problemy z ich przestrzeganiem. Nie dostrzega własnych nieodpowiednich zachowań w niektórych sytuacjach, ale widzi i ocenia je u innych. Nie zawsze stara się zmienić swoje postępowanie. Ma własne zasady i przekonania, które kłócą się z ogólnie przyjętymi normami szkolnymi. Często popada w konflikty z rówieśnikami. Ma kłopoty z opanowaniem własnych negatywnych emocji w stosunku do rówieśników i osób dorosłych.
e) ODMOWA WYKONANIA POLECENIA ma miejsce wtedy, gdy uczeń odmawia wykonania polecenia bez podania przyczyny. Wykazuje postawę, która dezorganizuje pracę w grupie.
f) Oznaczenia literowe poszczególnych kategorii są stosowane w bieżącym ocenianiu zachowania w dzienniku zajęć.
3) Śródroczną i roczną ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących w danej klasie, uczniów danej klasy. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
6.Śródroczna oraz końcoworoczna ocena postępów ucznia w nauce podana jest wyłącznie w formie opisowej
1) Ocena opisowa śródroczna obejmuje postępy i osiągnięcia uczniów za I semestr nauki w klasie pierwszej, uwzględniając zdolności oraz rozwój emocjonalno-społeczny ucznia. Dokonuje jej nauczyciel na podstawie obserwacji osiągnięć uczniów zanotowanych w dzienniku zajęć, zgromadzonych kart pracy, oraz innych prac uczniów. Ocenianie klasyfikacyjne śródroczne spełnia funkcję informacyjno-korekcyjno-motywującą i zawiera opis osiągnięć, umiejętności każdego ucznia oraz jego zachowania wraz ze wskazówkami do dalszej pracy. Temu celowi służą karty ocen opisowych za I semestr nauki w klasie pierwszej. Karty oceny opisowej są podane do wiadomości rodzicom (prawnym opiekunom) na zebraniach podsumowujących naukę w I semestrze danego roku szkolnego.
2) Ocena opisowa końcoworoczna obejmuje całoroczne postępy i osiągnięcia uczniów po klasie pierwszej uwzględniając zdolności oraz rozwój emocjonalno-społeczny ucznia. Oceny dokonuje nauczyciel na podstawie obserwacji, osiągnięć uczniów zanotowanych w dzienniku zajęć, zgromadzonych kart pracy oraz innych prac uczniów. Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna zawiera dokładny opis osiągnięć, umiejętności każdego ucznia oraz jego zachowania. Spełnia funkcję informacyjną. Ocena opisowa końcoworoczna na etapie promowania ucznia do klasy wyższej programowo jest dokonywana ręcznie lub pismem komputerowym na świadectwach opisowych, zatwierdzonych do użytku szkolnego przez MENiS. Treść oceny opisowej na świadectwach jest taka sama jak w arkuszach ocen uczniów.
7. Język angielski
1. W klasach I-III w nauczaniu języka angielskiego obowiązuje ocena opisowa oraz następujące symbole:
1) A- bardzo dobrze zapamiętuje i posługuje się słownictwem i zwrotami.
2) B- sprawnie zapamiętuje i posługuje się poznanym słownictwem i zwrotami.
3) C- pamięta tylko niektóre poznane słowa i zwroty.
4) D- słabo opanował słownictwo przewidziane w programie nauczania.
5) E- uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w programie danej klasy.
2. Do zapisu w dzienniku i bieżącym ocenianiu stosuje się symbole: A, B, C, D, E.
3. Ocena śródroczna i ocena końcowo roczna jest oceną opisową.
§15.
Postanowienia końcowe
1. Warunki i sposoby oceniania są dokumentem otwartym. Wszelkie zmiany
wprowadza Rada Pedagogiczna stosownie do swoich kompetencji, uwzględniając wyniki ewaluacji po zasięgnięci opinii uczniów i rodziców. Rada Rodziców została zapoznana ze zmianami WSO w dniu 21 czerwca 2011r..
2. Wszelkie sprawy sporne nie uregulowane wyżej wymienionymi ustaleniami rozstrzyga dyrektor szkoły.
3. Warunki i sposoby oceniania dostępne są do wglądu uczniów , rodziców
i nauczycieli w bibliotece szkolnej i u wychowawcy klasy.
4. Tekst jednolity warunków i sposobów oceniania wchodzi w życie z dniem 1 września 2011r..
Warunki i sposoby oceniania
w Szkole Podstawowej nr 1 w Piasecznie.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, z późniejszymi zmianami.
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt. 4 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 25-72, z późn.) zarządza się co następuje:
§ 1.
1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowania ucznia.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych polega na rozpatrywaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
4. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie uczniów o poziomie osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju;
3) motywowaniu ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
5.Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalenie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;
4) przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych zgodnie z § 6 ust 1 -13 WSO;
5) ustalenie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa §5 ust.1 -10 WSO
6) ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
6. Oceniane będą indywidualne możliwości ucznia w następujących sytuacjach dydaktycznych:
1) umiejętności i wiadomości nabyte w procesie nauczania i uczenia się,
2) systematyczność pracy ucznia,
3) samodzielne prace ucznia, prace pisemne, sprawdziany,
4) zaangażowanie i kreatywność ucznia,
5) umiejętność pracy w grupie,
6) umiejętność prezentowania wiedzy
7. Warunki i sposób przekazywania rodzicom ( prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce ustalone są w PSO.
§ 2.
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywano rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych - § 2 ust. 13 WSO
1) kontakt bezpośredni
a) zebrania klasowe i ogólnoszkolne „ dni otwarte” wg podanego harmonogramu
b) rozmowy indywidualne
2) kontakt pośredni:
a) rozmowa telefoniczna,
b) korespondencje listowne,
c) zapisy w zeszycie przedmiotowym
d) zapisy w dzienniczku uczniowskim, zeszycie korespondencji z rodzicami.
8. Sprawdzian, klasówkę, dłuższą pracę pisemną nauczyciel zapowiada co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, podaje partię materiału, wpisuje termin w dzienniku lekcyjnym, oraz zachowuje następujące zasady:
1) Poprawione prace oddaje uczniom w ciągu dwóch tygodni
2) W jednym dniu może być tylko jedna klasówka
3) W tygodniu mogą być tylko trzy prace klasowe, chyba że klasa wyrazi zgodę na więcej
4) Klasówki przechowuje nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne do końca roku szklonego ( 31 sierpnia).
9.Kartkówki obejmują zakres materiału z 3 ostatnich lekcji nie wymagają wcześniejszych zapowiedzi i są traktowane jako pisemne odpowiedzi uczniów.
10.Każdy uczeń może poprawić na wyższą roczną ocenę z zajęć edukacyjnych danego przedmiotu. Uczeń pisze klasówkę obejmującą zakres materiału z całego roku . Termin sprawdzianu oraz pytania ustala nauczyciel danego przedmiotu.
11.Nauczyciel obowiązany jest, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej a także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom.
12.Nauczyciel dostosowuje( opracowuje w porozumieniu z psychologiem szkolnym) wymagania uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub posiadającemu orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie tego orzeczenia.
13.O obniżeniu wymagań wychowawca informuje zespół klasowy.
14.Z zestawem wymagań i kryteriami ocen zapoznaje ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów) w rozmowie indywidualnej nauczyciel, wychowawca lub pedagog szkolny.
§ 3.
1. W klasach IV-VI oceny śródroczne i roczne ustala się w stopniach według skali:
1) celujący (cel-6)
2) bardzo dobry ( bdb-5)
3) dobry (db-4)
4) dostateczny (dst-3)
5) dopuszczający ( dop-2)
6) niedostateczny ( ndst-1)
2. Oceny roczne wyrażane są zawsze pełnym brzmieniem.
3.W ocenianiu bieżącym możliwe jest stawianie po stopniu znaku „+” lub „-” , z wyłączeniem „+”przy ocenie celującej i „-” przy niedostatecznej.
4. Stosuje się następujące kolory do zapisywania stopni w dzienniku lekcyjnym:
1) czerwony – oceny z klasówek, sprawdzianów
2) zielony - z kartkówek
3) czarny, niebieski – inne oceny
5. Możliwe jest stosowanie w dzienniku lekcyjnym następujących skrótów:
1) nb.- nieobecność
2) np.- nieprzygotowanie lub data nieprzygotowania
3) bz. - brak zeszytu
4) z – zawody sportowe
6. W ocenianiu bieżącym możliwe jest ocenianie systemem punktowym. Przy przeliczeniu punktów na ocenę obowiązuje skala:
1) 100% - 91%-bdb
2) 90%- 71% - db
3) 70% - 50% - dst
4) 49% - 30% - dop.
5) 29% - 0% - ndst.
Na ocenę celującą uczeń musi rozwiązać zadanie dodatkowe.
7. Ustala się następujące kryteria ocen w klasach IV-VI
1) Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedze i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczanie przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami wskazując oryginalne i twórcze rozwiązania
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, w zawodach sportowych i innych kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim albo krajowym lub posiada porównywalne osiągnięcia
2) Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres materiału przewidziany programem nauczania przedmiotu w danej klasie
b) samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne zawarte w programie nauczania, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami
c) nowe problemy i zadania rozwiązuje wykorzystując zdobyta wiedze i umiejętności
3) Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie,
b) samodzielnie wykonuje i rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne
c) poprawnie stosuje wiadomości
4) Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań w zawartych w podstawie programowej
b) rozwiązuje ( wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności.
5) Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z tego przedmiotu w ciągu dalszej nauki
b) rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne o niewielkim stopniu trudności
6) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych przedmiotu nauczania w danej klasie
b) uczeń nie jest w stanie rozwiązywać (wykonywać) zadań o niskim stopniu trudności
§ 4.
1. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć
2. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny wpisuje się „zwolniony albo zwolniona”
§ 5.
§ 6.
Egzamin klasyfikacyjny
2a. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora.
1) imiona i nazwiska nauczycieli (skład komisji)
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego
3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§7.
Zastrzeżenia rodziców
1. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą zgłosić w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
2. Zastrzeżenia muszą być zgłoszone na piśmie i zawierać uzasadnienie złamania procedury ustalania oceny.
3. Dyrektor szkoły rozpatruje zastrzeżenia w ciągu 2 dni, podejmuje stosowną decyzję, o której informuje na piśmie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów).
4. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która: przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
5. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), ale nie później niż 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
6. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.
7. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
8. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji
2) termin sprawdzianu
3) zadania (pytania) sprawdzające
4) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
9. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora.
11. Przepisy ust. 1- 9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin składania zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 8.
1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocje do klasy programowo wyższej:
1) na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I-II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
2) począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 9 pkt. 9 oraz § 10 pkt.12 WSO .
3) począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
4) Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą ocenę roczną (semestralną) oraz klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą ocenę klasyfikacyjną.
5) Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w §8ust.1b WSO nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
6) W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
2.Uczeń kończy szkołę podstawową:
1) Jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązujących zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych z uwzględnieniem § 28 ust. 7, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § 15 ust. 8 i 9 roz. MEN z 30 kwietnia 2007r.
2) Jeżeli uczeń przystąpił do sprawdzianu przewidzianego w klasie VI.
3) Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnia ocen co najmniej 4. 75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
§ 9.
Egzamin poprawkowy
1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej ( semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informatycznej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji,
2) termin egzaminu poprawkowego,
3) pytania egzaminacyjne,
4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 9.
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
10. Rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych w razie:
1) długotrwałej choroby dziecka,
2) wypadku losowego w rodzinie,
3) orzeczenia lekarskiego o przyczynie niepowodzeń w szkole spowodowanych ukrytą chorobą lub deficytem.
Powyższe przyczyny muszą być udokumentowane.
§ 10.
Ocena z zachowania
1. Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
2. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii uczniów i wszystkich nauczycieli uczących w danej klasie (w formie pisemnej).
4. Śródroczna i roczna ocena z zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
3) dbałość o honor i tradycje szkoły,
4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
6) godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
7) okazywanie szacunku innym osobom.
5. Począwszy od klasy IV śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali:
1) wzorowe
2) bardzo dobre
3) dobre
4) poprawne
5) nieodpowiednie
6) naganne
6. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
7. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły. Z zastrzeżeniem ust. 11 i 12.
8. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
9. O przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie zachowania wychowawca informuje ucznia na zasadach określonych w PSO. O przewidywanej ocenie nieodpowiedniej lub nagannej wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) na miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną w sposób zwyczajowo przyjęty na zebraniu z rodzicami lub wpisując informacje do dzienniczka ucznia.
10. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz na promocje lub ukończenie szkoły, jednocześnie śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
11. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończenie szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
12. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
13. Sposoby gromadzenia informacji o uczniu:
1) obserwacja na różnych płaszczyznach życia szkolnego dokonywana przez wszystkich pracowników szkoły i uczniów,
2) adnotacje o pozytywnym lub negatywnym zachowaniu ucznia w dzienniku lekcyjnym, zeszycie klasowym prowadzonym przez wychowawcę, wstawianie punktów dodatnich lub ujemnych
3) uwagi dotyczące zachowań ucznia mogą zgłaszać do wychowawcy wszyscy pracownicy szkoły,
4) systematyczne przyznawanie dodatnich lub ujemnych punktów przez nauczycieli i wychowawców.
14. Sposoby sprawdzania postępów w zachowaniu ucznia:
1) systematyczna analiza dokumentacji na lekcji wychowawczej ( raz w miesiącu analiza frekwencji , zapisanie uwag w dzienniku lekcyjnym oraz w zeszycie klasowym,
2) konsultacje w zespołach klasowych,
3) indywidualne rozmowy wychowawcy z nauczycielami uczącymi w danej klasie.
15. Uczeń i jego rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć edukacyjno- wychowawczych.
16. Zastrzeżenia muszą być zgłoszone na piśmie i zawierać uzasadnienie złamania procedury.
17. Dyrektor rozpatruje zastrzeżenia w ciągu 2 dni od daty wpłynięcia, podejmuje stosowną decyzję, o której informuje na piśmie ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
18. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
19. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor albo nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
2) wychowawca klasy,
3) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
4) psycholog,
5) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
6) rzecznik praw ucznia,
7) przedstawiciel rady rodziców.
20. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
21. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji,
2) termin posiedzenia komisji,
3) wynik głosowania,
4) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
22. Uczeń za pośrednictwem rodziców ( prawnych opiekunów ) może wystąpić do dyrektora szkoły z wnioskiem o uzyskanie rocznej oceny zachowania wyższej niż przewidywana, w sytuacji gdy nauczyciel nie naruszył przepisów prawa dotyczących trybu ustalania oceny zachowania, w terminie 3 dni od poinformowania ucznia i jego rodziców o treści proponowanej oceny zachowania.
23. Wniosek powinien zawierać nazwisko i imię ucznia, klasę, kwestionowaną ocenę oraz uzasadnienie, w którym uczeń wykazuje, że spełnia warunki na ocenę o którą się ubiega.
24. Jeśli dyrektor szkoły uzna, że uczeń spełnia warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana przekazuje sprawę do rozpatrzenia na klasyfikacyjnej radzie pedagogicznej, na której na podstawie wniosku ucznia, opinii wychowawcy, wszystkich nauczycieli uczących ucznia, psychologa, pedagoga i innych nauczycieli, którzy znają ucznia podejmowana jest większością głosów decyzja, co do zmiany oceny zachowania lub jej podtrzymania.
§ 11.
Zasady przyznawania punktowej oceny z zachowania obowiązujące w Szkole Podstawowej Nr 1 w Piasecznie
1. Uczeń z dniem rozpoczęcia roku szkolnego oraz nowego semestru otrzymuje po 120 pkt. ( kredyt zaufania ) odpowiadających ocenie dobrej z zachowania i od tej chwili jego zachowanie podlega ocenie punktowej.
Punkty, które uzyska uczeń, są przeliczane na koniec każdego semestru zgodnie z następującą skalą:
1) Wzorowa powyżej 200 pkt
2) Bardzo dobra 160-200 pkt
3) Dobra 100-159 pkt
4) Poprawna 51 – 99 pkt
5) Nieodpowiednia 10 – 50 pkt
6) Naganna poniżej 10 pkt
2. Uczeń może otrzymać punkty dodatnie za:
Reprezentowanie klasy, szkoły w konkursach i zawodach sportowych: |
|
||
|
|
Zajęcie miejsc I-III Wyróżnienie indywidualne i grupowe |
|
|
Ind. |
drużynowe |
|
- na terenie szkoły - miasta - województwa - kraju |
10 pkt. 20 pkt. 30 pkt. 40 pkt. |
10 pkt. 10 pkt. 15 pkt. 20 pkt. |
Zachowanie ucznia |
Liczba punktów |
Kulturalne zachowanie w różnych sytuacjach (m.in. wycieczki, wyjścia) |
5 |
Przestrzeganie zasad BHP |
5 |
Inne pozytywne zachowania |
5-10 |
Aktywne sprawowanie funkcji w szkole |
5 |
Wykonywanie gazetek, pomocy dydaktycznych, wzbogacanie w elementy dekoracyjne |
5 |
Pomoc w organizacji imprez klasowych, konkursów klasowych |
5 |
Wywiązywanie się z klasowych obowiązków |
5 |
Prezentowanie szkoły na zewnątrz |
5 |
Pomoc w organizowaniu imprez szkolnych |
5 |
Udokumentowana pomoc kolegom (m. in. w nauce) |
5 |
Średnia ocen równa i powyżej 4,0 |
10 |
Średnia ocen równa i powyżej 5,0 |
20 |
Aktywny udział w kołach zainteresowań i zajęciach pozalekcyjnych |
5-10 |
Samodzielne przygotowywanie się do konkursów |
5 |
Udział w akcjach charytatywnych |
5-10 |
Udział w akcjach organizowanych przez samorząd szkolny |
5-10 |
3. Uczeń będzie otrzymywał punkty ujemne za:
|
|
Zachowanie ucznia |
Liczba punktów |
Ubiór strój wygląd( malowanie paznokci, farbowanie włosów, brak obuwia na zmianę, niestosowna biżuteria, ) |
10 |
Konflikt z prawem np. wyłudzanie pieniędzy, kradzież, zastraszanie |
20 |
Stosowanie niedozwolonych używek |
20 |
Fałszowanie dokumentów i podpisów |
20 |
Niszczenie dokumentów |
20 |
Spóźnianie na lekcje, pojedyncze nieusprawiedliwione nieobecności |
1 pkt każda |
Opuszczanie szkoły podczas przerw, lekcji, wagary, wychodzenie poza teren szkoły |
10 |
Spisywanie pracy domowej lub jej udostępnianie |
5 |
Brak dzienniczka, przyborów potrzebnych na lekcji |
5 |
Przeszkadzanie w prowadzeniu lekcji, niestosowanie się do poleceń nauczyciela |
10 |
Aroganckie zachowanie w stosunku do nauczycieli oraz innych pracowników szkoły |
10 |
Ubliżanie kolegom, używanie niecenzuralnych słów |
5 |
Zagrażanie bezpieczeństwu innych na przerwach |
10 |
Prowokowanie innych do złych zachowań |
5 |
Przepychanki, bójki, zaczepianie słowne lub fizyczne |
5-10 |
Niszczenie sprzętu umeblowania szkolnego, dewastacja |
5-10 |
Niszczenie rzeczy będących własnością innych |
10 |
Inne negatywne zachowania |
5-10 |
4. Uczeń na ocenę z zachowania pracuje cały semestr.
Dwukrotnie w ciągu roku szkolnego zachowanie ucznia oceniane jest przez:
1) wychowawcę klasy( 0-5 pkt),
2) uczących w danej klasie nauczycieli (0-5 pkt, średnia wartość liczbowa przyznanych punktów),
3) uczniów danej klasy ( 0-5pkt, średnia wartość liczbowa przyznanych punktów).
§ 12.
Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż w I semestrze oceny z zachowania
/przewidywane rocznej oceny z zachowania./
1.uczeń może ubiegać się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną z zachowania jeżeli
spełnia następujące warunki;
1) nie otrzymał nagany od dyrektora szkoły ( zapis w dzienniku);
2) nie otrzymał nagany wychowawcy klasy (zapis w dzienniku);
3) nie został karnie przeniesiony do klasy równoległej;
4) wszystkie nieobecności na lekcjach ma usprawiedliwione;
5) wszystkie spóźnienia na lekcje ma usprawiedliwione;
6) okazuje szacunek innym osobom;
7) jeżeli dopuszczał się łamania postanowień regulaminu szkolnego, ale po interwencji wychowawcy, pedagoga, psychologa, dyrektora lub rodziców nastąpiła poprawa jego zachowania wyrażająca się brakiem negatywnych uwag dotyczących jego osoby.
2. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłaszają wychowawcy zastrzeżenia do 2 dni
od momentu poinformowania go o ocenie.
3. Wychowawca do 2 dni od momentu zgłoszenia przez ucznia zastrzeżeń sprawdza czy
uczeń spełnia powyższe warunki.
4. Wychowawca ustala wyższą ocenę lub utrzymuje wcześniej proponowaną oraz informuje o
tym ucznia nie później niż 2 dni przed posiedzeniem rady pedagogicznej. Uczeń na ocenę z zachowania pracuje cały rok.
§13.
1. Przedmiotowe Sposoby Oceniania ( PSO) opracowują nauczyciele uczący tego samego lub zbliżonych przedmiotów.
2. PSO obejmuje:
1) wymagania edukacyjne na poszczególne oceny,
2) sposób oceniania zgodny ze szkolnym systemem oceniania,
3) wymagania i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć dydaktycznych
3. Nauczyciel zobowiązany jest opracować szczegółowe ( z uwzględnieniem specyfiki zajęć) wymagania edukacyjne dla prowadzonych przez siebie zajęć, uwzględniając skalę ocen przyjętych w szkole
4. W PSO ujęte są wszystkie inne nie ujęte w niniejszym dokumencie zasady oceniania.
§ 14.
Zasady oceniania w edukacji wczesnoszkolnej
w klasach I-III
1 Nauczyciele na początku roku szkolnego określają szczegółowe wymagania edukacyjne, o których informują uczniów i rodziców.
2 Ocena powinna być dostosowana do potrzeb i możliwości ucznia oraz uwzględniać jego uzdolnienia i wkład pracy.
3 Ocena powinna opisywać umiejętności i wiedzę dziecka oraz informować go, co już osiągnął, a nad czym musi jeszcze popracować.
4 Nauczyciele klas I-III rejestrują na bieżąco osiągnięcia edukacyjne uczniów przy pomocy umownie przyjętych symboli:
1) Ocena symboliczna: A, B, C, D, E.
a) Symbol A – POZIOM WYSOKI
Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych na określonym poziomie nauczania. Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
b) Symbol B – POZIOM ŚREDNI
Opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie relacji między elementami wiedzy. Poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne.
c) Symbol C - POZIOM ZADOWALAJĄCY
Opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy. Popełnia błędy, które po wskazaniu potrafi samodzielnie poprawić. Czyni postępy.
d) Symbol D – POZIOM NISKI
Posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami najczęściej z pomocą nauczyciela.
e) Symbol E – POZIOM NIEZADOWALAJĄCY
Nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej. Przy pomocy nauczyciela nie rozwiązuje nawet prostych zadań. Słabo rozumie polecenia. Ma wolne tempo pracy.
f) Prace pisemne są sprawdzane w następującej skali:
91%-100% A
71%-90% B
50%-70% C
30%-49% D
0%-29% E
g) Oznaczenia literowe poszczególnych poziomów są stosowane w bieżącym ocenianiu umiejętności i wiadomości w dzienniku, zeszytach uczniów,
kartach pracy oraz zeszytach ćwiczeń. W bieżącym ocenianiu możliwe jest stawianie
po symbolu literowym znaku ,,+” lub ,,-”.
2) Oznaczeń literowych przyporządkowanych poszczególnym poziomom umiejętności i wiadomości uczniów nie stosuje się w kartach oceny opisowej za pierwszy semestr nauki, ani na świadectwach szkolnych.
3) W bieżącej ocenie używa się także graficznego obrazu ocen w postaci pieczątek( jeden rodzaj symbolu ).
4) Praca dziecka podsumowywana jest krótkim komentarzem słownym lub pisemnym np.: „Brawo”, „Udało się” oraz dłuższym zdaniowym, w przypadku wystąpienia błędów i nieprawidłowości np.:”Musisz jeszcze popracować nad kształtem liter”.
5) Dziecko nieprzygotowane do lekcji otrzymuje do dziennika nieprzygotowanie a nieobecność na sprawdzianie zaznaczana jest znakiem „nb”.
5. Ocena zachowania uczniów w klasach I -III
1) Oceny zachowania uczniów w klasach I-III nauczyciel dokonuje według następujących kryteriów :
a) Współpraca w grupie
b) Przestrzeganie umów i zasad
c) Kultura osobista
d) Koncentracja uwagi
e) Aktywność
f) Samodzielność
g) Tempo pracy
2) Zachowanie uczniów jest oceniane z uwzględnieniem następujących określeń:
A – SZCZEGÓLNIE PRZYKŁADNE
B – PRZYKŁADNE
C – POPRAWNE
D – BUDZĄCE ZASTRZERZENIA
N – ODMOWA WYKONANIA POLECENIA
a) ZACHOWANIE SZCZEGÓLNIE PRZYKŁADNE prezentuje uczeń, który: odpowiedzialnie wywiązuje się z powierzonych zadań i obowiązków. Przestrzega zawartych umów. Aktywnie uczestniczy w zajęciach. Wykazuje inicjatywę i samodzielność. Zgodnie i twórczo współpracuje w zespole. Nie przeszkadza innym w zajęciach i zabawie. Dba o ład i porządek na ławce i w klasie. Jest kulturalny i koleżeński. Panuje nad swoimi emocjami. Radzi sobie z różnymi problemami życia codziennego, próbuje samodzielnie znaleźć rozwiązanie niektórych problemów. Potrafi dokonać oceny własnego zachowania i działania oraz ocenić zachowania innych.
b) ZACHOWANIE PRZYKŁADNE prezentuje uczeń który:
zachowuje się kulturalnie. Używa form grzecznościowych. Jest koleżeński i uczynny. Zna i stosuje zasady bezpiecznego zachowania się w czasie zabaw i zajęć. Przestrzega umów. Stara się, w miarę swoich możliwości wywiązywać z obowiązków. Jest zwykle przygotowany do zajęć. Ocenia własne zachowanie i potrafi je zmienić. Utrzymuje koleżeńskie kontakty z rówieśnikami. Potrafi współpracować w zespole.
c) ZACHOWANIE POPRAWNE prezentuje uczeń który:
Zna formy grzecznościowe, choć nie zawsze je stosuje. Stara się kulturalnie nawiązywać kontakty z rówieśnikami. Próbuje oceniać własne zachowanie. Miewa problemy z emocjami, ale stara się je opanować. Nie zawsze dotrzymuje obietnic, zobowiązań i umów. Potrafi przyznać się do błędu. Stara się przestrzegać zasad bezpiecznego zachowania się w czasie zajęć i zabaw. Potrafi pracować w zespole.
d) ZACHOWANIE BUDZĄCE ZASTRZEŻENIA prezentuje uczeń który:
Zna formy grzecznościowe i zasady kulturalnego zachowania, ale często je łamie. Rozumie czym jest koleżeństwo i poprawne kontakty z rówieśnikami, miewa problemy z ich przestrzeganiem. Nie dostrzega własnych nieodpowiednich zachowań w niektórych sytuacjach, ale widzi i ocenia je u innych. Nie zawsze stara się zmienić swoje postępowanie. Ma własne zasady i przekonania, które kłócą się z ogólnie przyjętymi normami szkolnymi. Często popada w konflikty z rówieśnikami. Ma kłopoty z opanowaniem własnych negatywnych emocji w stosunku do rówieśników i osób dorosłych.
e) ODMOWA WYKONANIA POLECENIA ma miejsce wtedy, gdy uczeń odmawia wykonania polecenia bez podania przyczyny. Wykazuje postawę, która dezorganizuje pracę w grupie.
f) Oznaczenia literowe poszczególnych kategorii są stosowane w bieżącym ocenianiu zachowania w dzienniku zajęć.
3) Śródroczną i roczną ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących w danej klasie, uczniów danej klasy. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
6.Śródroczna oraz końcoworoczna ocena postępów ucznia w nauce podana jest wyłącznie w formie opisowej
1) Ocena opisowa śródroczna obejmuje postępy i osiągnięcia uczniów za I semestr nauki w klasie pierwszej, uwzględniając zdolności oraz rozwój emocjonalno-społeczny ucznia. Dokonuje jej nauczyciel na podstawie obserwacji osiągnięć uczniów zanotowanych w dzienniku zajęć, zgromadzonych kart pracy, oraz innych prac uczniów. Ocenianie klasyfikacyjne śródroczne spełnia funkcję informacyjno-korekcyjno-motywującą i zawiera opis osiągnięć, umiejętności każdego ucznia oraz jego zachowania wraz ze wskazówkami do dalszej pracy. Temu celowi służą karty ocen opisowych za I semestr nauki w klasie pierwszej. Karty oceny opisowej są podane do wiadomości rodzicom (prawnym opiekunom) na zebraniach podsumowujących naukę w I semestrze danego roku szkolnego.
2) Ocena opisowa końcoworoczna obejmuje całoroczne postępy i osiągnięcia uczniów po klasie pierwszej uwzględniając zdolności oraz rozwój emocjonalno-społeczny ucznia. Oceny dokonuje nauczyciel na podstawie obserwacji, osiągnięć uczniów zanotowanych w dzienniku zajęć, zgromadzonych kart pracy oraz innych prac uczniów. Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna zawiera dokładny opis osiągnięć, umiejętności każdego ucznia oraz jego zachowania. Spełnia funkcję informacyjną. Ocena opisowa końcoworoczna na etapie promowania ucznia do klasy wyższej programowo jest dokonywana ręcznie lub pismem komputerowym na świadectwach opisowych, zatwierdzonych do użytku szkolnego przez MENiS. Treść oceny opisowej na świadectwach jest taka sama jak w arkuszach ocen uczniów.
7. Język angielski
1. W klasach I-III w nauczaniu języka angielskiego obowiązuje ocena opisowa oraz następujące symbole:
1) A- bardzo dobrze zapamiętuje i posługuje się słownictwem i zwrotami.
2) B- sprawnie zapamiętuje i posługuje się poznanym słownictwem i zwrotami.
3) C- pamięta tylko niektóre poznane słowa i zwroty.
4) D- słabo opanował słownictwo przewidziane w programie nauczania.
5) E- uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w programie danej klasy.
2. Do zapisu w dzienniku i bieżącym ocenianiu stosuje się symbole: A, B, C, D, E.
3. Ocena śródroczna i ocena końcowo roczna jest oceną opisową.
§15.
Postanowienia końcowe
1. Warunki i sposoby oceniania są dokumentem otwartym. Wszelkie zmiany
wprowadza Rada Pedagogiczna stosownie do swoich kompetencji, uwzględniając wyniki ewaluacji po zasięgnięci opinii uczniów i rodziców. Rada Rodziców została zapoznana ze zmianami WSO w dniu 21 czerwca 2011r..
2. Wszelkie sprawy sporne nie uregulowane wyżej wymienionymi ustaleniami rozstrzyga dyrektor szkoły.
3. Warunki i sposoby oceniania dostępne są do wglądu uczniów , rodziców
i nauczycieli w bibliotece szkolnej i u wychowawcy klasy.
4. Tekst jednolity warunków i sposobów oceniania wchodzi w życie z dniem 1 września 2011r..
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Józefa Piłsudskiego w Piasecznie