Akty prawne

Koncepcja pracy szkoły

    

                                                                                         „ Szkoła nie jest przystankiem

                                                                                       Jest drogą, która otwiera się

                                                                                    Na coraz nowe horyzonty”

                                                                                                                                Celestyn Freinet

 

                                                                                 „ W wychowaniu chodzi oto,

                                                                                                             Ażeby człowiek stawał się

                                                                                                            Coraz bardziej człowiekiem”

                                                                                                                                            Jan Paweł II

 Koncepcja Pracy

 Szkoły Podstawowej nr 1 im. 4 Pomorskiej Dywizji Piechoty im. Jana  Kilińskiego

w Piasecznie

Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:

  1. Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
  2. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. nr 4, poz. 17).
  3. Konwencję  o prawach  dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.)
  4. Statut Szkoły Podstawowej nr 1 im. 4 PDP im. J. Kilińskiego w Piasecznie
  5. Program wychowawczy Szkoły Podstawowej nr 1 im. 4 PDP im. J. Kilińskiego w Piasecznie
  6. Program profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 1 im. 4 PDP im. J. Kilińskiego w Piasecznie
  7. Koncepcję Szkoły przygotowaną na konkurs przez dyr. Krystynę Łęcką

 

  1. I.      Charakterystyka szkoły

1.      Dane ogólne szkoły

Szkoła Podstawowa nr 1 im. 4 PDP im. Jana Kilińskiego

ul. Świętojańska 18

05-500 Piaseczno

Szkoła jest samodzielną placówką publiczną.

Organem prowadzącym jest Gmina Piaseczno, nadzór pedagogiczny sprawuje Mazowieckie Kuratorium Oświaty.

Dyrektorem szkoły jest mgr inż. Krystyna Łęcka

W szkole zatrudnionych jest 44 nauczycieli oraz specjaliści: reedukatorzy, logopeda, nauczyciel gimnastyki korekcyjnej oraz bibliotekarz. 

  1. 2.      Historia i tradycje szkoły

Historia Szkoły Podstawowej nr 1 w Piasecznie łączy się z historią naszego kraju.

Po odzyskaniu niepodległości, w 1918 r. utworzono szkołę powszechną, która zajmowała trzy sale  budynku przy ul. Warszawskiej i trzy pomieszczenia w domu przy ul. Kniaziewicza. Do szkoły uczęszczało wtedy około 300 uczniów.

 W 1925r. Magistrat zakupił przy ul. Świętojańskiej 12 drewniany budynek (po  zlikwidowanym dawnym szpitalu powiatowym). Po remoncie budynku, jeszcze w tym samym roku, znalazła tu swoją siedzibę szkoła. W 1928r. wybudowano drewnianą salę gimnastyczną.

W roku szkolnym 1933/34 do szkoły uczęszczało 1423 dzieci. Wzrost liczby uczniów w latach 30, trudne warunki lokalowe przyczyniły się do podjęcia przez Radę miejską w 1934 r. decyzji o budowie nowego gmachu szkoły na posesji przy ulicy Świętojańskiej. Zawiązał się Komitet Wykonawczy Budowy Szkół, podejmowano różnego rodzaju przedsięwzięcia, kwesty służące pozyskiwaniu finansów na budowę nowego gmachu szkoły. Podczas kopania fundamentów pod budynek szkoły natrafiono na polodowcowy głaz, który obecnie znajduje się  przed wejściem do szkoły.

W 1935 r. szkole nadano imię Marszałka Józefa Piłsudskiego, a 11 listopada 1938r., w 20-tą rocznicę odzyskania niepodległości nastąpiło uroczyste poświęcenie gmachu szkoły. W 1938 r. w szkole uczyło się ok. 1100 uczniów. W latach drugiej wojny światowej w szkole urządzono  szpital.  
Po wyzwoleniu Piaseczna do budynku zaczęło wracać szkolne życie. W latach 1948-1952 rozbudowywano szkołę i salę gimnastyczną.
W 1975 r. szkole nadano imię 4 Pomorskiej Dywizji Piechoty im. Jana Kilińskiego. Aby uświetnić to wydarzenie wymurowano cokół, na którym umieszczono głaz wydobyty w 1935 r. podczas kopania fundamentów, na głazie tym umieszczono pamiątkową tablicę.

W nowe stulecie najstarsza szkoła w Piasecznie wchodzi z nowymi marzeniami i projektami. We wrześniu 2005 r. oddano do użytku nowoczesne boisko sportowe ze sztuczną nawierzchnią. W 2007 r. władze miasta zatwierdziły projekt rozbudowy szkoły, w myśl założeń projektu rozbudowy, szkoła ma być wyposażona w nowoczesną salę gimnastyczną, obszerną świetlicę i węzeł żywieniowy. 

Początek budowy nastąpił w sierpniu 2010 r.

  1. 3.      Lokalizacja i otoczenie demograficzne

Obwód szkolny naszej placówki obejmuje część Piaseczna oraz miejscowości Stefanów, Żabieniec, Chojnów, Orzeszyn, Pilawa, Siedliska.

Organem pomocniczym Szkoły jest aktywnie pracująca Rada Rodziców.

Szkoła aktywnie współpracuje ze środowiskiem lokalnym.

  1. II.   Misja

Szkoła powinna pielęgnować piękno w każdym uczniu, który jako jej absolwent często wraca do niej we wspomnieniach.

Zadaniem szkoły jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, stwarzanie uczniom optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju duchowego i intelektualnego.

Jesteśmy więc po to, aby:

ü     Podejmować wysiłek poznawczy i intelektualny,

ü     Rozbudzać u uczniów ciekawość świata i otwartość na zmiany w nim zachodzące,

ü     Dopingować do twórczych inicjatyw,

ü     Kształtować poczucie odpowiedzialności za podjęte działania i przyjęte na siebie obowiązki,

ü     Rozwijać więzi interpersonalne i umiejętność pracy w zespole,

ü     Wpajać zasady tolerancji i poszanowania cudzej odmienności,

ü     Umacniać wiarę dziecka we własne siły, w realność osiągnięcia sukcesu,

ü     Kształtować umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych,

ü     Wskazywać na interesujące formy spędzania wolnego czasu, sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi ucznia,

ü     Przygotowywać uczniów do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym się świecie,

ü     Współpracować z rodzicami

ü     Rodzice uczniów darzyli szkołę zaufaniem,

ü     Tworzyć szkołę, która cieszy się uznaniem i zaufaniem w środowisku.

 

Uczniom naszej Szkoły oferujemy:

ü     Przyjazną atmosferę i możliwość rozwijania własnych uzdolnień i zainteresowań,

ü     Poczucie bezpieczeństwa i akceptacji,

ü     Możliwość uczestnictwa w różnych projektach i przedsięwzięciach edukacyjnych,

ü     Możliwość uczestnictwa w rywalizacji przedmiotowej, sportowej, licznych konkursach szkolnych, gminnych, krajowych, wymianie doświadczeń z rówieśnikami,

ü     W miarę możliwości i posiadanych kompetencji pomoc w rozwiązywaniu ich problemów osobistych.

  1. III.            Misja

 

  1. Szkoła dba o jak najlepsze efekty kształcenia i rozwój uczniów.
  2. Szkoła posiada nowoczesną bazę umożliwiającą świadczenie usług edukacyjnych na wysokim poziomie.
  3. Szkoła jest miejscem, gdzie uczniowie czują się bezpiecznie.
  4. Szkoła jest instytucją współpracującą ze społecznością lokalną.
  5. Szkoła jest efektywnie zarządzana.
  6. Kadrę szkoły tworzy zespół nauczycieli nastawionych innowacyjnie, którzy chętnie podnoszą swoje kwalifikacje.
  7. Szkoła jest otwarta na środowisko lokalne, współpracę z samorządem, organizacjami działającymi na rzecz edukacji i pomocy społecznej oraz rodzicami uczniów.

 

Nasza szkoła to placówka dobrze wyposażona w sprzęt i pomoce dydaktyczne, umożliwiająca tym samym pracę aktywnymi metodami z uwzględnieniem technologii komputerowej i informacyjnej (szkoła dysponuje nowocześnie wyposażoną pracownią komputerową oraz

6 tablicami interaktywnymi). Po zakończeniu trwającej rozbudowy będzie dysponowała nowoczesną halą sportową, dużą świetlicą, biblioteką oraz większą ilością sal lekcyjnych.

Szkoła stara się rozbudzać u uczniów ciekawość świata i otwartość na zmiany w nim zachodzące.

Dopinguje  do twórczych inicjatyw, kształtuje poczucie odpowiedzialności, uczy obiektywnej oceny własnych działań. Przyjazna uczniom, wolna od przemocy zapewnia bezpieczeństwo i właściwą atmosferę podczas pobytu w szkole, rozwija umiejętność pracy w zespole, uczy zasad tolerancji. Daje uczniom i rodzicom czytelną ocenę osiągnięć i włożonego w nie wysiłku, pobudzając do dalszego rozwoju umiejętności i zainteresowań uczniów.

Szkoła stara się być elementem integrującym środowisko lokalne oraz współpracuje z instytucjami wspomagającymi jej pracę.

Szkoła wspomaga rodziców w procesie wychowawczym, kształtuje postawy patriotyczne oraz szacunek do dziedzictwa kulturowego narodu, regionu i miasta.

Rodzice angażują się w życie szkoły, wspomagając działania nauczycieli.

Kadra pedagogiczna, łącząca młodość z doświadczeniem, stale doskonaląca swoje umiejętności, kompetentna i dobrze przygotowana, właściwie dostosowuje sposób przekazywania wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci.

  1. IV.            Model absolwenta 

Absolwent naszej szkoły umie odnaleźć się we współczesnym  świecie, przestrzega zasad tolerancji i prawdziwej komunikacji. Dąży do dalszego swojego rozwoju, wykorzystując zdobytą wiedzę i umiejętności.

Realizacja zadań szkoły wynikających ze statutu szkoły, założenia z koncepcji pracy szkoły, realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego, pozwalają przyjąć, że  uczeń kończący naszą szkołę:

1

Ma poczucie przynależności do społeczności szkolnej, regionu, kraju i świata.

2

Prezentuje postawę patriotyczną. zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować.

3

Jest tolerancyjny. Zna i respektuje prawa człowieka, jest otwarty i wrażliwy  na innych.

4

Jest prawy. Zna i respektuje prawa człowieka i normy właściwego zachowania. Umie odróżnić dobro od zła.

5

Jest elastyczny. Potrafi radzić sobie w różnych sytuacjach, umie pracować samodzielnie oraz współdziałać w grupie.

6

Jest odpowiedzialny za własne uczynki. Umie podejmować działania i przewidywać ich konsekwencje.

7

Jest asertywny. Ma swoje zdanie, dla ochrony swojej godności potrafi powiedzieć „nie”.

8

Myśli ekologicznie.  Dba o środowisko, jest wrażliwy na piękno przyrody.

9

Zna zasady bezpiecznego korzystania z technologii informatycznych i multimedialnych, mas wiadomość zagrożeń z nich płynących.

10

Jest świadomy swoich zdolności  i umiejętności. Wierzy w siebie.

11

Dba o swoje zdrowie. Postępuje zgodnie z zasadami higieny.

12

Jest ciekawy świata. Pozytywnie patrzy na świat. Lubi i wie jak się efektywnie uczyć.

 

  1. V.   Koncepcja rozwoju szkoły w poszczególnych obszarach
  2. 1.      Zarządzanie i organizacja

ü     Diagnoza i monitoring obowiązku szkolnego,

ü     Inicjowanie działań na rzecz podniesienia jakości pracy szkoły,

ü     Dbanie o kształcenie i doskonalenie kadry pedagogicznej (WDN),

ü     Rozbudowa szkoły o pełnowymiarową salę gimnastyczną oraz łącznik w którym będą sale dydaktyczne, świetlica,     biblioteka i stołówka

ü     Zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych (tablice interaktywne),sprzętu sportowego oraz mebli

ü     Organizacja nadzoru pedagogicznego oraz ewaluacji wewnętrznej

  1. 2.      Wychowanie i opieka

ü     Realizacja rządowego programu na lata 2009-2013 „bezpieczna i przyjazna szkoła”,

ü     Diagnoza sytuacji i potrzeb wychowawczych,

ü     Organizacja i udzielanie pomocy pedagogicznej, psychologicznej i terapii pedagogicznej oraz logopedycznej uczniom oraz rodzicom,

ü     Prowadzenie kółek zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych

ü     Opieka nad uczniami posiadającymi opinie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,

ü     Organizacja udziału uczniów we wszelkiego rodzaju i typie konkursów,

ü     Realizacja programu wychowawczego szkoły,

ü     Realizacja działań z zakresu edukacji prozdrowotnej,

ü     Współpraca z rodzicami

ü     Rozwijanie aktywności fizycznej uczniów,

  1. 3.      Kształcenie

ü     Utrzymanie wysokiego poziomu kształcenia,

ü     Zachęcanie nauczycieli do wprowadzania programów własnych oraz do stosowania innowacyjnych metod nauczania,

ü     Podnoszenie przez nauczycieli kwalifikacji, zdobywanie kolejnych stopni awansu zawodowego,

ü     Wspieranie uczniów zdolnych,

ü     Edukacja uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

  1. 4.      Współpraca ze środowiskiem

ü     Udział w akcjach charytatywnych,

ü     Organizacja kiermaszy , festynów, spotkań integrujących dzieci rodziców i nauczycieli,

ü     Promocja szkoły w środowisku,

ü     Współpraca z innymi placówkami oświatowymi na terenie gminy,

ü     Współpraca z Urzędem Miasta i Gminy Piaseczno, Miejskim Ośrodkiem Kultury, MOPS, Komendą Powiatową Policji, Nadleśnictwem Chojnów, Strażą Pożarną oraz kuratorami sądowymi

 VI.            Podsumowanie 

Szkoła, do której zmierzamy to szkoła:

ü     Autonomiczna – w doborze kadry, form pracy i celów,

ü     Samodzielna finansowo – posiadająca nowoczesną bazę i potrzebne wyposażenie,

ü     Bezpieczna – wolna od patologii, przemocy, zagrożeń współczesności,

ü     Zdrowa – prowadząca wychowanie prozdrowotne i edukację ekologiczną, tworząca przyjazny klimat i dobre wspomnienia, dbająca o higienę psychiczną dzieci, dająca wsparcie rodzicom, unikająca niehigienicznego planu zajęć i przeciążeń ucznia,

ü     Otwarta – udostępniająca uczniom i rodzicom bazę sportową, organizująca imprezy środowiskowe, integrująca społeczność lokalną

ü     Demokratyczna – sprawiedliwa, przestrzegająca praw dziecka i ucznia, wrażliwa na opinie uczniów i rodziców, ucząca zasad budowania dobrej wspólnoty,

ü     Twórcza – innowacyjna, ucząca i rozwijająca, tworząca możliwości rozwijania talentów i zdolności uczniów,

ü     Humanistyczna – wprowadzająca w świat uniwersalnych wartości ludzkich, wartości opartych na chrześcijańskich zasadach etycznych, zachęcająca do uczestnictwa w kulturze i sztuce,

ü     Z własnym obliczem, tradycją i tożsamością

 

 

 

 

                                                                                        

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 22.03.2012
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Agnieszka Sobiecka
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 marca 2012 11:25
Dokument wprowadzony do BIP przez: Urszula Orepuk
Ilość wyświetleń: 1858
22 marca 2012 11:25 (Urszula Orepuk) - Dodanie dokumentu.